پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) : من حفظ علی امتی اربعین حدیثا ینتفعون بها بعثه الله یوم القیامه فقیها عالما- هر کس از امتم، چهل حدیث را که مردم از آن فایده برند، حفظ کند خداوند در روز قیامت او را فقیه و عالم برانگیزاند(محشور شود)
گروه میهن - محمدرضایی - امام رضا(ع) با توجه به اختناق موجود در زمان بنی عباس با بسیج همه امکانات و استفاده از بهترین و اثرگذارترین شیوه های مردمداری احیاگر مدیریت جهادی دراسلام بر اساس سبک زندگی پیامبر اعظم(ص) است.
یکی از گفتمانهای غایب و حاشیه ای امروز سیاست ایران، گفتمان مدیریت جهادی است؛ مفهومی که از مفاهیم کلیدی گفتمان امام(ره) است که طرد و نادیده گرفتن آن را باید در روندها و پویشهای سیاسی ایران امروز کندوکاو کرد.
با مطرح شدن بحث حجاب در جامعه به ویژه در فصل گرما، ابعاد گوناگونی از این موضوع قابل طرح و بحث می باشد که لزوم صورت گرفتن فعالیت های فرهنگی در عرصه های گوناگون فردی و اجتماعی را گوش زد می کند، مواردی که حاکی از ریشه ای بودن امر حجاب در جامعه است.
هر روز مشاهده میکنیم که برخی از دختران ایرانی با الگوبرداری از مانکنهای غربی و مدلهای کمپانی «ویکتوریا سکرت» پر رنگ و لعابتر از همیشه در کوچه، خیابان، دانشگاه و محل کار ظاهر میشوند.
فاطمه زهرا(س) عرض کرد:« او مرا نمیبیند، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا نمیبیند ولی بوی مرا که حس میکند.»
رسول خدا فرمود:« شهادت می دهم که تو پاره تن منی.»
روزی رسول خدا از اصحاب خود پرسید:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش کدام است؟» اصحاب نتوانستند جواب بدهند. این سؤال به گوش فاطمه زهرا(س) رسید. فاطمه فرمود:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانه اش بنشیند (و خود را در کوچه و بازار، جلو چشم نا محرمان قرار ندهد.)»
وقتی رسول خدا این سخن را شنید، فرمود:« فاطمه پاره تن من است.»
لباس پوشیدن سابقهاى به اندازه حیات انسان دارد و جز پیروان یکى از مکاتب فکرى که بر لزوم برهنه زیستى پاى مىفشارند، همه افراد به نوعى آن را تجربه مىکنند. یکی از امتیازات انسان، در مقایسه با موجودات دیگر، تهیه پوشش مناسب برای اندام خویش است. بر این اساس، لباس پوشیدن یکی از شئون و ویژگی های انسان است. لباس، افزون بر حفظ انسان از سرما و گرما و برف و باران و یاری دادن وی در حفظ عفت و شرم، در آراستگی و زیبایی آدمی نیز نقشی مهم ایفا می کند و می توان آن را نشان دهنده گرایش اعتقادی فرد و تعلق وی به فرهنگی خاص دانست. لذا در تحقیق حاضر با هدف معرفی وضعیت پوشش زنان ایرانی ضمن بررسی ریشههای پوشش زنان به تاریخچه پوشش زنان ایرانی و معرفی انواع پوششهای محلی و شهری امروز ایران زمین پرداخته خواهد شد.
متاسفانه بعضی از افراد مشهور برای عادی سازی روابط زن و مرد در جامعه ایران اسلامی، اقدام به حرکاتی خلاف معیارها و احکام دین مبین اسلام همچون دست دادن به نامحرم تا به آغوش گرفتن نامحرم دست زدهاند.
هرچند که اینگونه حرکات در قانون ما مورد توجه قرار نمیگیرد و برخورد مناسب و جدی با این اعمال ضد فرهنگی نمیشود ولی در متون دینی ما، برای اینگونه گناهان، مجازات و کیفرهای اخروی در نظر گرفته شده است که در ادامه به آنها میپردازیم.
صبح تا به شب از نشتن در مقابل ماهواره سیر نمیشوی، هنگام رفتن به بیرون از انواع آرایشها استفاده میکنی.
آنقدر که کلاس گیتار برایت مهم است کلاس قرآن و فهم دینت برایت اهمیت ندارد و بعد میشنوی که آمار طلاق در ایران بالا، و کشورت دومین مصرف کننده مواد آرایشی در خاورمیانه است.
صدایت در میآید و میگویی: این چه دین و نظام اسلامی است که ما داریم، و از آن حمایت میکنیم ولی غافل هستی از اینکه تو مدتهاست غربی شدهای و با اسلام زندگی نمیکنی و آنچه که امروز نصیبت میشود همان ثمرهای است که سالهاست نصیب غرب شده است.
آنها که زنها را میخواهند ملعبهی مردان و ملعبهی جوانان فاسد قرار بدهند، جنایتکارند. زنها نباید گول بخورند. زن گمان نکند این مقام زن است که بزک کرده بیرون برود، با سر باز و لخت؛ این مقام زن نیست، زن باید شجاع باشد، زن آدمساز است، زن مربی انسان است.
حضرت آیت الله خامنه ای:
آیا جنایتی از این بزرگتر نسبت به زن هست که زن را با آرایش، مد و جلوهگری زیورآلات سرگرم کنند و از او به عنوان یک ابزار و وسیله استفاده کنند؟ امروز سر و سینه را از زیورآلات پر کردن و آرایش و مد و لباس را بت قرار دادن، برای زن انقلابی مسلمان ننگ است، چادر بهترین نوع حجاب و نشانهی ملی ماست.
حضرت رسول خدا (ص ) در ضمن گفتارى فرمود: دو دسته اهل دوزخ هستند و حتى بوى بهشت (كه تا پانصد سال راه به مشام مى رسد) به مشام آنها نخواهد رسيد.
1-ستمگرانِ تازيانه به دست كه با تازيانه مردم را بى خودى مى زنند.
2-زنان بدحجاب و برهنه اى هستند كه با زرق و برق ، خود را به مردم نشان داده و هوسهاى آنها را به سوى خود جذب مى كنند، موهاى سرشان همچون كوهانهاى شتر سبكسر عربى است
خلاصه ای از سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در باب مسائل حجاب و عفاف در همایش سیب گلاب(دهم خرداد 1389 سالن شهیدچمران دانشکده فنی دانشگاه تهران)
* حساسیت ما نسبت به حجاب کمتر از حساسیت اروپائیان وخارجی ها نسبت به این مسئله است اگر چنین نیست چرا آنها خلاف قانون اساسی شان رفتار میکنند؟چرا حجاب براي فرانسه كه مي گويد پوشش آزاد است مهم شده است؟چرا در فيلم ها و كاريكاتور ها حجاب مورد حمله قرار مي گيرد؟به جاي ارزش حجاب بايد حساسيت دشمنان را نشان دهيم .
لباس مقدس است، لباس نعمت است، كرامت است. خدا به حيوان لباس نداده به انسان لباس داده شما يك چيزي را كه همينطور عادي و معمولي تلقي ميكنيد در پارچه نميپيچيد اما يك چيزي را كه ارزش دارد در كاغذ كادويي ميبنديد. هر چيزي كه ارزش دارد، حجاب هم دارد. (دی ماه 67)
در غرب به زن خيلي توهين شد. براي جاسوسي از زن استفاده شده است. حتي خود ايرانيها که در خارج کار ميکنند براي اينکه بعضي ايرانيها را شکار کنند. براي خبر از زن استفاده ميکنند. يعني زن آلت جاسوسي شده است. براي فروش بهتر اجناس از زن و عکس زن در فروشگاهها استفاده ميكنند. يعني زن وسيله اسکناس و سرمايه دار شده است. زن ليوان شير جوان هرزه شده است. اين بزرگترين توهين است.(مرداد ماه 70)
بدان با رها شدن ، کرامتت را از دست ميدهي. زن هرچه بيشتر خودش را حفظ کند، تسلط قلبيش بيشتر است.(مرداد ماه 70)
رهروان ولایت ـ حجاب به عنوان پدیده ای فطری و جهان شمول، در تمام جوامع و ادیان الهی به انحای مختلف مورد تأکید قرار گرفته است. حجاب اسلامی به منظور پیشگیری از آلودگی فرد و جامعه برای تامین سلامت روحی و روانی و جلوگیری از مفاسد اجتماعی است. اگر در جامعه ای حجاب در روابط نامحرم عملی گردد، جرم و جنایت ، فساد و بی دینی، و نارضایتی های همسران از یکدیگر، و … کاهش چشمگیری پیدا می کند.
پژوهش عفاف و حجاب با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر شیوع بدحجابی و ارائه راهکارهایی در جهت تحکیم و ارتقای حجاب دختران و زنان به سفارش بسیج جامعه زنان و توسط پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج انجام شده است.
با توجه به اثرات جبرانناپذیر شیوع بدحجابی از جمله بالا رفتن آمار طلاق، هوسمداری، بیثباتی کانون خانوادگی، چشمچرانی و مقایسه همسر با دیگران و علیرغم اینکه موضوع حجاب هدف تهاجم فرهنگی قرار گرفته است و سالهاست که در کشور به عنوان موضوع فرهنگی و اجتماعی با پارادوکسهایی مواجه است اما پژوهشهای اندکی در این زمینه وجود دارد. این پژوهش از روش تحقیق توصیفی و همبستگی استفاده کرده است و جامعه و حجم نمونه مورد مطالعه ۲۸۶۸ نفر از دختران و زنان ۱۵ سال به بالا در سراسر کشور هستند که در دو گروه دارای حجاب و بدحجاب قرار گرفتهاند.
بر اساس اطلاعات به دست آمده از این پژوهش در خصوص وضعیت حجاب و بدحجابی در بین دختران و زنان کشور میتوان گفت بر اساس نتایج به دست آمده حدود ۴۱ درصد از شرکتکنندگان دارای حجاب برتر، ۲۵ درصد حجاب معمولی و ۳۴ درصد دارای حجاب ضعیف هستند.
به نظر شما حیا در خانواده به چه معناست؟ آیا لازم است در روابط خانوادگی بین خواهر و برادر یا حتی در محضر پدر یا مادر یا سایر محارم حجاب خاصی را رعایت کرد؟ پس تفاوت معنای محرم و نامحرم چه می شود؟
پاسخ این سوالات را از سرکار خانم معصومه رابودان جویا شدیم. ایشان متولد سال ۱۳۴۰ ، ودر حال حاضر مشغول تحصیل در سطح ۲ حوزه علمیه بوده و به سخنرانی، مشاوره، تدریس و تحقیق میپردازند. خانم رابودان در مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران فعالیت میکنند و مسئول بخش نظارت میباشند.
در نظام جمهوری اسلامی یکی از مصادیق راهبری حکومت و جامعه به سمت وضعیت مطلوب و ایده آل، پیامهایی است که از سوی رهبری انقلاب خطاب به دستگاههای اجرایی و مردم با دو رویکرد الزام آور و ارشادی صادر می گردد. یکی از این پیامها سیاست های کلی نظام است که به صورت ویژه ارکان حاکمیت را مخاطب خویش قرار می دهد و به عنوان دستوری الزام آور رکن سیاستگزاری های کلان نظام را تشکیل میدهد. سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی آخرین مصداق از مورد یاد شده است که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و با هدف رفع مشکلات اقتصادی کشور به خصوص در شرایط دشوار تحریم و تبدیل اقتصاد کشور به الگویی برای سایر کشورها ابلاغ گردیده است.
دیگر اقدام رهبری برای ایجاد انسجام و متمرکز ساختن قوا در راستای یک هدف متعالی، نامگذاری های سالانه ای است که بر خلاف سیاست های کلی علیرغم کم رنگ بودن جنبه الزام آور اجرای آن توسط قوای حکومتی، از عمق اجتماعی و قدرت تاثیر گذاری بسیار وسیعی برخوردار است. از این بابت که مردم به عنوان اصلی ترین سرمایه نظام، مخاطب اصلی این نام گذاری ها هستند فلذا تلاش می گردد تا رهنمودهای نامهای سالانه به منظور تحقق هر چه بهتر به عنوان یک فرهنگ در بین آنان ترویج شود.
بدون تردید جهان بینى و انسان شناسى هر فرهنگ و مکتب، نقش اساسى و مهمّى در انتخاب نوع و کیفیت پوشش دارد. تاریخچه پوشش در ایران نیز پیوندی عمیق با حجاب، به معنای پوشش کامل و زیبایی شناسی و زیبایی دوستی دارد. سرزمین ایران سرآمد زیبایی ها و ظرافتهاست، مردم ما حامل فرهنگی عمیق و ریشه دار، با آمیزه ای از دین و تاریخ هستند. تاریخی که در اقصا نقاط عالم ریشه دوانده است. هر اندازه فرهنگ و هنر یک سرزمین با بنیانهای اعتقادی و فکری و دیرپای ملتی مرتبط باشد، برعمق عظمت حس زیبایی شناختی مردم آن سرزمین تاثیر می گذارد. تجلیّات پوشش در میان زنان ایران چنان چشمگیر است که برخى از اندیشمندان و تمدننگاران، ایران را منبع اصلى ترویج حجاب در جهان معرفى کردهاند. یافته های پژوهشی نشان می دهد که زنان ایران زمین از زمان مادها (که نخستین ساکنان آریایی ایران زمین بوده اند) حجاب کاملی شامل پیراهن بلندچین دار و شلوار تا مچ پا و چادر و شنلی بلند روی لباس ها، داشته اند. این حجاب در دوران سلسله های مختلف پارس ها نیز معمول بوده است. در زمان زرتشت و قبل و بعد از آن، زنان ایرانی از حجابی کامل برخوردار بوده اند. برابر متون تاریخی، در همه آن زمان ها پوشاندن موی سر و داشتن لباس بلند و شلوار و چادر رایج بوده است و زنان با آزادی در محیط بیرون خانه رفت و آمد می کردند و هم پای مردان به کار می پرداختند. و این امور با حجاب کامل و پرهیز شدید از اختلاط های فساد برانگیز همراه بوده است. جایگاه فرهنگی پوشش در میان زنان نجیب ایران زمین به گونه ای بوده است که در دوران سلطه کامل شاهان، هنگامی که خشایارشاه به ملکه «وشی» دستور داد که بدون پوشش به بزم بیاید تا حاضران زیبایی او را بنگرند، وی امتناع کرد و برای این سرپیچی، به حکم دادوران، عنوان «ملکه ایران» را از دست داد.
سخنرانی در جمع طلاب و اهالی قم «شرایط اسفبار سیاسی – اجتماعی» (صحیفه امام ج۱ ص ۱۱۳) شما ببینید بیست و چند سال است از این کشف حجاب مفتضح گذشته است؛ حساب کنید چه کردهاید؟ زنها را وارد کردید در ادارات؛ ببینید در هر ادارهای که وارد شدند، آن اداره فلج شد. فعلا محدود است؛ علما میگویند توسعه ندهید؛ به استانها نفرستید. زن اگروارد دستگاهی شد، اوضاع را به هم میزند؛ میخواهید استقلالتان را زنها تامین کنند؟! کسانی که شما از آنها تقلید میکنید، دارند به آسمان میپرند، شما به زنها ور میروید؟
سخنرانی در جمع روحانیون و طلاب درباره جنایات رژیم پهلوی (صحیفه امام ج۱ ص ۱۵۱) اینها از این طرف آدمکشی میکنند، از آن طرف «عدالت اجتماعی، عدالت اجتماعی»! از آن طرف فشار میآورند به زنها که باید بی حجاب بشوید، از آن طرف «آزادی نسوان، آزادی نسوان»! اینها مضحکه است؛ این آزادی مضحکه است، آزادی نیست.
حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، وسیلهی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.
در قرآن مجيد بيش از ده آيه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد.
يکي از اين آيات، آيه 59 سوره احزاب است:« يا ايهاالنبي قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلک ادني ان يعرفن فلا يوذين و کان الله غفورا رحيما» (اي پيامبر، به زنان و دخترانت و نيز به زنان مومنين بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذيت قرار نگيرند. و خداوند بخشنده مهربان است.)
جلاب به معناي يک پوشش سراسري است؛ يعني زن بايد همه اندامش پوشيده باشد تا همچون گلي لطيف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.
در سوره نور آيه 31 نيز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به ميان آمده است.
مقام معظم رهبری: تهاجم فرهنگی، مثل خودِ کار فرهنگی، اقدامِ آرام و بی سر و صدایی است. یکی از راههای تهاجم فرهنگی، این بوده است که سعی کنند جوانان مؤمن را از پایبندیهای متعصّبانه به ایمان، که همان عواملی است که یک تمدّن را نگه میدارد، منصرف کنند. همان کاری را که در اندلس، در قرنهای گذشته کردند. یعنی جوانان را در عالم، به فساد و شهوترانی و میگساری و این چیزها مشغول کردند. این کار، حالا هم انجام میگیرد.
یکی از پلیدترین توطئههای دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئهی کشف حجاب است. رضاخان- که با طرح کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و با حمایت و هدایت انگلیسیها بر سر کار آمد- درصدد اجرای تز اسلامزدائی و جایگزینی ارزشهای لیبرالیستی در جامعه بود.
از مهمترین جلوههای این طرح، پدیدهی کشف حجاب بود. اقدامات رضاخان در این جهت، واکنش و مخالفتهای مردمی را به رهبری روحانیت باعث شد که از مهمترین آنها، میتوان به سرکوب قیام مسجد گوهرشاد و کشتار مردم مظلوم اشاره کرد.
شورای فرهنگ عمومی کشور، ۲۱ تیر سالروز قیام مردم مشهد را علیه کشف حجاب، به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری کرده است. قیام مردم مشهد و واقعهی مسجد گوهرشاد در مقابله با کشف حجاب، مصداق بارز مبارزه با منکری است که هنوز متأسفانه آثار شومش در کشور ریشه کن نشده است.
فرهنگ و مدیريت جهادی و شاخصه های آن از مفهوم جهاد و نظام ارزشی اسلام و انقلاب نشأت گرفته و پايه ريزی شده است که تجلی آن در پيام تاريخی حضرت امام خمینی در 27 خرداد 58 مبنی بر تأسیس جهاد سازندگی بود که سر آغاز حرکت شورانگيز جهاد سازندگی و فعاليت مديريت جهادی در کشور است. با تحليل اين فرمان و پیام تاریخی امام(ره) و واقعيت وجودی جهاد سازندگی در سال های اولیه انقلاب، متوجه می شویم که کار جهاد سازندگی و مديریت آن پدیده ای منحصر به فرد، تاریخی و کم سابقه است. حضرت امام خمینی(ره) در آن پيام تاريخی فرمودند: فرزندان عزیز جهادی ام به تنها چیزی که باید فکر کنید استواری پایه های اسلام ناب محمدی است فلذا یکی از ارکان مدیریت جهادی جهت گیری اعتقادی و ارزشی است.
«مديريت جهادي» یکی از کلیدواژههایی است که در شعار امسال مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. شناخت مفهومی و مقصود رهبری از این عنوان و اصطلاح و شاخصههای آن میتواند جهتگیری در کل شعار تعیین کند؛ زیرا تحقق اهداف فرهنگی و اقتصادی با دو عنصر «عزم ملی» و «مديريت جهادي» شدنی است. نویسنده در این مطلب با مراجعه به آموزههای وحیانی اسلام و سخنان رهبری مفهوم و شاخصههای آن را تبیین کرده است.
مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۳ را سال « اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامیدند. هر چند این نام در برگیرنده اجزا و مفاهیم دیگری از جمله «رابطه اقتصاد و فرهنگ» و « عزم ملی» نیز می باشد اما نویسنده این مطالب صرفا به مبحث مدیریت جهادی پرداخته و معتقد است در عملیاتی نمودن شعار امسال ابتدا می بایست معنا و مفهوم آن مورد تبیین قرار گیرد. در همین راستا مطالعات نشان می دهد متاسفانه تا کنون تعریف دقیقی از مدیریت جهادی نشده است. لذا در این مقاله، با رجوع به منظومه فکری مقام معظم رهبری، سعی می شود تعریفی از این اصطلاح ارائه شود.
دهه کرامت،دهه اول ماه ذیالعقده است و آغازش با ولادت حضرت معصومه(علیه السلام) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسیالرضا(علیه السلام) میباشد.این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است. دهه کرامت یادآور لطیفترین علائق و مهر و وفاهای کمنظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است.
مهر و وفایی که خواهر مهربان و دلداده را به هجرت وادار نموده و غربت و بیماری و مرگ در فصل جوانی را برای او آسان کرده است.
مهربانی که جز در مورد امام حسین و حضرت زینب (علیهم السلام) سابقه ندارد.
دهه کرامت تداعی کننده عزم و قاطعیت و اراده آهنین زنان بزرگ و بانوان و الامقام و گرانقدر جهان میباشد.
تمام مفاهیم سازندهای که ما در فرهنگ اسلامی داریم در این دهه تداعی میشوند چرا که حرم حضرت معصومه و امام رضا (علیهم السلام) کانون دعا و قرآن و نیایش و ... است.
دهه کرامت یادآور تحول آفرینی بانوان آسمانی است و این که میتوانند رهبری دلهای صدها میلیون مسلمان را در طی اعصار عهدهدار بشوند.
دهه کرامت یادآور زهرا و زینب (علیهم السلام) است.
تمام مفاهیم سازندهای که ما در فرهنگ اسلامی داریم در این دهه تداعی میشوند چرا که حرم حضرت معصومه و امام رضا (علیهم السلام) کانون دعا و قرآن و نیایش و ... است.
دهه کرامت یادآور تمام خوبیهاست. و یادآور جمال انسانی است.
امام رضا (ع) برخلاف میل و بدون علاقه به دستور مامون عباسی به خراسان و مرو آورده شدند و در این شهر اقامت گزیدند. حضور ایشان در شرقی ترین نقاط جهان اسلام باعث شد که مردم این نواحی آشنایی بیشتری با خاندان رسول ا...(ص) پیدا کنند. ایشان بعد از ورود به مرو، در هیچ یک از امور خلافت و قضاوت دخالت نکردند ولی به فعالیت گسترده علمی و فرهنگی پرداختند که از جمله آنها تشکیل جلسات درس در مسجد مرو و در خانه خود و مناظرات گوناگون بود که با حضور شاگردان و پیروان سایر ادیان برگزار می شد. این مناظرات و جلسات علمی باعث به وجود آمدن فصلی جدید در توسعهی علم و فرهنگ اسلامی در خراسان شد و یک جریان علمی وسیع در خراسان به وجود آورد که پس از شهادت آن حضرت ادامه یافت و این ایالت از پایگاه های بزرگ علوم اسلامی و مدارس بیشمار گردید. در این پژوهش، با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی در جستجوی پاسخ این پرسش باشد که، آیا اقامت امام رضا (ع) در ایران تاثیری بر توسعهی فرهنگ و تمدن این سرزمین داشته است؟ کلید واژه ها: امام رضا (ع)، ایران، توسعهی علمی، فرهنگ و تمدن، مشهد، مرو